Acasă Consiliere Psihopedagogică

Consiliere Psihopedagogică

Ce este consilierea educațională sau psihopedagogică?
Consilierea este acel tip de intervenție în viața și în activitatea copiilor, tinerilor, adulților aflați în situații de educație, cu scopul de a-i sprijini/a-i ajuta să-și cunoască/conștientizeze potențialul și resursele în buna adaptare/dezvoltare, pentru rezolvarea problemelor, depășirea obstacolelor și obținerea performanțelor în condiții optime.
Cine face consilierea în grădiniță?

  1. Profesorul consilier al grădiniței, realizează consilierea psihopedagogică, acordând atenție problemelor de:
     Optimă adaptare a copiilor la mediul educativ sistematic al grădiniței;
     Dezvoltarea interacțiunii, comunicării și relaționării pozitive;
     Cunoașterea resurselor psiho-comportamentale ale copiilor și dezvoltarea potențialui personalității copiilor;
     Dezvoltarea inteligentei emotionale;
     Prevenirea crizelor relaționale în educația preșcolarilor (cu părinții, cu grădinița, cu
    copiii);
     Asistența psihopedagogică acordată părinților și cadrelor didactice pentru
    optimizarea intervenției educaționale.

Educatoarele –realizează consilierea psihopedagogică, acordând atenție diferențierii și individualizării intervenției de optimizare a educației prin:
Buna adaptare la mediul educației;
Comunicarea și cooperarea optimă a copiilor în grupul educativ, Buna gestionare a relațiilor și conflictelor;
Dezvoltarea socio-emoțională a copiilor;
Pregătirea și orientarea traseului educațional al copiilor pentru școală și pentru viață.

Conducerea grădiniței realizează consilierea cadrelor didactice și a părinților pentru:
 Diferențierea traseului educațional al copiilor;
 Multiplicarea alternativelor educaționale flexibile destinate reușitei copiilor și satisfacțiilor educaționale ale familiei;
 Asigurarea standardelor de calitate și valoare, adăugate în educația timpurie a copiilor, pentru startul bun în școală și în viață.

Tipuri de consiliere educațională în grădiniță realizate de profesorul consilier

  1. Consilierea preventivă – vizează cunoașterea, controlul și transformarea situațiilor de criză în viața copiilor sub aspect emoțional, relațional, adaptiv (de pildă: divorțul, violența, accidente, boli, dizabilități, intrarea la școală, s.a.);
  2. Consilierea pentru dezvoltare –se concentrează pe stimularea potențialului și a resurselor personale, cu accent pe încurajare, asumarea deciziilor și a traseelor de dezvoltare prin măsuri și intervenții diferențiate: emoționale, cognitive, comportamentale; construim și punem în practică relațională imaginea de sine pozitivă și un stil de viață optimist, prietenos;
  3. Consilierea remedială –presupune sprijinirea personalității unice și speciale să se adapteze confortabil la exigențele educative în condiții de dificultate personală; intervenție remedială solicită grijă și atenție specială pentru: acceptarea necondiționată a diversității de potențial, atitudinea nondiscriminatvă, incluziunea ṣi integrarea educațională cu respect pentru valori și calitatea personalității în educație.
    Statutul și rolurile consilierului educațional în grădiniță
     Profesorul consilier este angajat la CJRAE cu normă de profesor, dar își desfășoară activitatea în grădiniță într-un spațiu special amenajat, dotat cu resurse utile (mobilier, oglindă, calculator, jucării, etc);
     Își desfășoară activitatea conform fișei postului, acordând servicii de consiliere educațională și asistență copiilor, personalului, părinților, conducerii grădiniței;
     Reprezintă valorile și interesele grădiniței în relația cu comunitățile educative și cu societatea;
     Cunoaște sub aspect psihopedagogic și sprijină nevoile de dezvoltare ale copiilor, cadrelor didactice, consiliază familia;
     Realizează echipă de intervenție cu educatoarele și conducerea unității pentru rezolvarea problemelor de bună adaptare în grădiniță;
     Se preocupă de adaptarea bună a copiilor cu CES la exigențele educative din grădiniță, în cooperare cu educatoarele, familia și CJRAE;
     Intervine pentru prevenirea situațiilor de conflict, discriminare, riscuri de abandon,
    agresiune;
     Sprijină nevoile de perfecționare prefesionlă a personalului didactic din grădiniță și
    sprijină conducerea unității în proiectele educaționale specifice grădiniței.
    Abililitățile și metodele aplicate în consilierea copiilor din grădiniță
     Buna cunoaștere a nevoilor și stărilor psiho-educaționale ale beneficiarilor: copii, cadre,
    părinți;
     Transmiterea corectă, accesibilă a sfaturilor, informațiilor, cu impact optim în conduita
    și manifestările copiilor;
     Cercetarea, exploararea în echipă a situațiilor, cazurilor pentru elaborarea celor mai potrivite soluții de rezolvare, în beneficiul copiilor, în relația cu o educație prietenoasă;
     Practicarea unor relații de onestitate, încredere, optimism și bună dispoziție, fără discriminare, în condiții de confidențialitate;
     Ascultarea activă a copiilor, cu încurajarea de exprimare liberă, fără evaluări, apostrofări, în condiții de confort emoțional, bună dispoziție, dezvăluire emoționlă fără stres teama de sancțiune;

 Acceptarea necodiționată a cazurilor cu CES;
 Încurajarea comunicării și interacțiunii copiilor prin jocuri cu roluri, cu marionete, povești ilustrate, manevrarea cu jucării, caracterizarea personajelor cunoscute din povești și desene animate, etc;